ΓΥΡΗ ! ΤΟ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ !



Τα προϊόντα που παράγουν οι μέλισσες αποτελούν εξαιρετικές πηγές θρεπτικών συστατικών για τον ανθρώπινο οργανισμό. Μετά από το μέλι και τον βασιλικό πολτό, η γύρη θεωρείται το νέο super food που μπορεί να αλλάξει την ζωή μας. Η γύρη είναι ουσιαστικά η τροφή των μελισσών, καθώς συλλέγεται από τα άνθη των φυτών και μεταφέρεται στη φωλιά. Εκεί οι μέλισσες το επεξεργάζονται, εμποτίζοντας το με λίγο νέκταρ και σάλιο, έτσι ώστε να μπορούν να το καταναλώσουν. Προκειμένου να μπορέσουμε να την εκμεταλλευτούμε και ταυτόχρονα να μην βλάψουμε τις μέλισσες, συλλέγουμε τη γύρη με ειδικές παγίδες.

Διατροφικά η γύρη είναι πλούσια πηγή φυτικών πρωτεϊνών, καθώς περιέχει τα 8 απαραίτητα αμινοξέα που δεν παράγει ο οργανισμός, αλλά και περίπου όλα τα υπόλοιπα 20 ανάλογα με το είδος του λουλουδιού από το οποίο προέρχεται. Επιπλέον, έχει προβιωτικές ιδιότητες καθώς έχει μικρόβια φιλικά για την εντερική χλωρίδα. Επίσης, στη γύρη υπάρχουν πολλές βιταμίνες και συγκεκριμένα προβιταμίνη Α, η οποία έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην όραση, το δέρμα και τα οστά. Τέλος, έχει σημαντικές ποσότητες σιδήρου και σεληνίου, συγκεκριμένα 1 κουταλιά της σούπας γύρη καλύπτει το 517% των ημερήσιων αναγκών σε σελήνιο

. Τι πλεονεκτήματα έχει για τον οργανισμό μας;

1.      Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθάει στην γρήγορη και αποτελεσματική ανάρρωση. Έχει παρατηρηθεί, ότι τα άτομα που καταναλώνουν γύρη έχουν περισσότερα λεμφοκύτταρα, που αντιμετωπίζουν βακτήρια, μικρόβια και μολύνσεις, αλλά και ανοσοσφαιρίνη, η οποία καταπολεμά με αντισώματα διάφορες παθήσεις. Επιπλέον, έχει υψηλά επίπεδα ρουτίνης, η οποία είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό.

2.      Τονώνει τον οργανισμό και βοηθάει στην αθλητική επίδοση. Λόγω του ότι είναι καλή πηγή φυσικών πρωτεϊνών, αυξάνει την δύναμη των αθλητών μέχρι και 40-50% εάν λαμβάνεται τακτικά.

3.      Κάνει κάλο στην υγεία και εμφάνιση του δέρματος. Μειώνει την πρόωρη γήρανση, καθώς η ρουτίνη, πέρα από την αντιοξειδωτική της δράση, βοηθάει και στην παραγωγή κολλαγόνου. Επίσης, χρησιμοποιείται στην καταπολέμηση της ακμής, του εκζέματος και της ψωρίασης.

4.      Βελτιώνει την χοληστερόλη και το κυκλοφορικό. Μειώνει την LDL χοληστερόλη (κακή) και αυξάνει την HDL (καλή), βοηθώντας έτσι στην απομάκρυνση της χοληστερόλης από τα τοιχώματα των αρτηριών. Επίσης, η ρουτίνη δρα θετικά και στην κυκλοφορία του αίματος, αποτρέποντας εγκεφαλικά και καρδιαγγειακά επεισόδια. Τέλος, ενισχύει την μεταφορά οξυγόνου  στο αίμα, καθώς αυξάνει τα επίπεδα αιμογλοβίνης.

5.      Μειώνει τις αλλεργικές αντιδράσεις. Μπορεί να καταναλωθεί 6 μήνες πριν από την περίοδο των αλλεργιών σε μικροποσότητες, προκειμένου να διεγερθεί το ανοσοποιητικό και να παραχθούν αντισώματα.

6.      Χρησιμοποιείται προληπτικά ενάντια στην εμφάνιση αναπτυξιακών προβλημάτων σε παιδιά

7.      Βοηθά στη γονιμότητα. Διεγείρει την λειτουργία των ωοθηκών, αυξάνοντας την συχνότητα της ωορρηξίας, ενώ ταυτόχρονο κάνει τα ωάρια πιο ανθεκτικά.

8.      Κάνει καλό στον προστάτη. Η κατανάλωση γύρης δρα ανακουφιστικά σε άνδρες με υπερπλασία του προστάτη, μειώνοντας τις φλεγμονές. Μετά από 3-6 μήνες χρήσης ρυθμίζει το PSA του προστάτη.

Δοσολογία; Μπορούμε να φάμε την γύρη στο ξεκίνημα της ημέρας μας, καθώς 1 κουταλιά της σούπας είναι αρκετή για να μας δώσει όλη την ενέργεια που θέλουμε. Συνδυάζεται εξαιρετικά με κάποιο φρούτο ή χυμό, αλλά ακόμη και στο γιαούρτι ή στο smoothie. Η καλύτερη μορφή γύρης είναι η φρέσκια, απαλή και αρωματική, την οποία προμηθευόμαστε από παραγωγό και την συντηρούμε στο ψυγείο!!!

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν πρέπει να καταναλώνουμε την γύρη μακροχρόνια. Συστήνεται η πρόσληψη της καθημερινά για 3 μήνες που ακολουθούνται από 1 μήνα διαλείμματος. Άτομα τα οποία στοχεύουν στη μείωση του σωματικού τους βάρους είναι καλό να την καταναλώνουν 15-30 λεπτά πριν το γεύμα, ενώ αντίθετα εάν θέλουν να πάρουν βάρος μετά το φαγητό. 
Για τους ενήλικες ισχύει η κατανάλωση 20-35γρ/μέρα, για παιδιά 6-16 ετών 15-20γρ/μέρα και για παιδιά 3-6 ετών 10-15γρ/μέρα. Η κατανάλωση γύρης σε παιδιά κάτω των 3 ετών πρέπει να αποφεύγεται, καθώς είναι ισχυρό και σύνηθες αλλεργιογόνο. Άτομα που γνωρίζουν ότι πάσχουν από αλλεργία στη γύρη είναι σημαντικό να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό και να μην την καταναλώσουν καθόλου!

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
(B.Sc), M.P. on Eating Disorders & Obesity (NCFED)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου